kleska-urodzaju-poczatki-sztuki-ekologicznie-zaangazowanej-w-polsce

KLĘSKA URODZAJU początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce.

KLĘSKA URODZAJU to wystawa której kuratorki postanowiły nie wybiegać w ponurą przyszłość, a wstecz, ku początkom polskiej sztuki ekologicznie zaangażowanej. Ekspozycja będzie obejmować pionierski okres od końca lat 50. do końca lat 70., kiedy to między innymi na plenerach na terenie Ziem Odzyskanych powstawały liczne prace proponujące środowiskowe rozwiązania dla najbliższej okolicy, kraju.

Kuratorki: Magdalena Worłowska i Natalia Krawczyk

Wstawa, poprzez prezentację dzieł i akcji wybitnych polskich artystów ukazuje zjawisko polskiej sztuki ekologicznie zaangażowanej. Nurt ten kształtował się od początku lat 60. i stanowi oryginalny wkład w sztukę europejską tamtego czasu. Sztuka ekologiczna w Polsce była nowatorska i progresywna, podejmowała problemy, którymi dopiero dzisiaj powszechnie się zajmujemy – na przykład ukazywała budzenie się świadomości zrównoważonego rozwoju na długo przed zdefiniowaniem tego pojęcia (Raport ONZ 1987). Postulaty związane z troską o środowisko artyści formułowali głównie podczas plenerów organizowanych w dobie PRL-u na tzw. ziemiach odzyskanych. Artyści musieli więc wykazywać się odwagą w wyrażaniu sprzeciwu wobec technokratycznego ustroju, gdyż temat ten podlegał cenzurze w komunistycznym państwie. Jednocześnie subwersywne działania artystyczne powodowały, że ocena ta była sprytną krytyką systemu nie wprost. Będzie to pierwsza europejska prezentacja najważniejszych aspektów tej sztuki.
Tytuł wystawy – Klęska urodzaju – nawiązuje do wypowiedzi Jerzego Ludwińskiego, który pisał, że w sztuce dostrzec można reakcję na mnożenie się dzieł sztuki-przedmiotów, nieadekwatnych wobec procesu twórczego. Domniemywał on nawet, że "klęska urodzaju" wynikająca z nadmiaru produkowanych przedmiotów i informacji przyczyniła się w pewien sposób do powstania sztuki konceptualnej. Klęska urodzaju odnosi się również do propagandowych haseł systemu komunistycznego takich jak np. 200 % normy. Nadaktywność przemysłowa i zachęta do nadprodukcyjnego wysiłku daleka była od dbałości o środowisko naturalne. Jednocześnie tytułowa „klęska” polegała również na (paradoksalnym wobec rozwoju przemysłowego) powszechnym braku i niedoborze.
Sztuka związana ze środowiskiem naturalnym była ważnym zjawiskiem czego dowodem są liczne prace i dokumentacja działań pozostała po plenerach organizowanych w dobie PRL’u, głównie na terenach tzw. ziem odzyskanych. Prezentowani na wystawie artyści, porzucali tradycyjne media, jak malarstwo czy rzeźba i otwierali się na współpracę z przyrodą lub wybierali język techniki, stosując wszelkiego rodzaju formalne eksperymenty: akcje związane z partycypacją odbiorców, dzieła efemeryczne, performanse, działania konceptualne. Chociaż wątki ekologiczne były tematem wielu awangardowych prac stworzonych podczas imprez artystycznych doby PRL'u, a w niektórych przypadkach stanowiły ich wiodący motyw, imprezy te prezentowane były dotychczas zazwyczaj bez zwracania uwagi na aspekt ekologicznego zaangażowania wielu ich uczestników. Działanie te charakteryzowały się specyfiką lokalną – często odbywały się na Ziemiach Zachodnich i Północnych gdzie życie społeczne kształtowali pionierzy chcący wypróbowania dla sztuki nowego obszaru i środowiska. To tutaj odbywały się takie imprezy jak na przykład: Plenery Koszalińskie, zwane też Osieckimi (1963- 1981), Sympozjum Wrocław 1970 czy Plener Ziemia Zgorzelecka w 1971 pod hasłem „Nauka i sztuka w procesie ochrony naturalnego środowiska”, na których można zauważyć pierwsze przejawy twórczości zaangażowanej ekologicznie.

Galeria Sztuki Współczesnej,
Plac Teatralny 12, 45-056 Opole
17.05.2019 (wernisaż) czynna do 30.06.2019r.

KLĘSKA  URODZAJU początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce

KLĘSKA URODZAJU początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce

Strona : galeriaopole.pl/

VOD

Informacje kulturalne, 31.12.2023

Informacje kulturalne, 30.12.2023


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE