14-miedzynarodowy-festiwal-muzyczny-chopin-i-jego-europa-2018

14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa 2018

Blisko 50 koncertów, ponad 240 utworów, 91 artystów, 18 zespołów i to wszystko w zaledwie 23 dni. Ruszył 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa. Zaprezentowana będzie polska i zagraniczna kameralistyka oraz muzyka symfoniczna w znakomitych interpretacjach na instrumentach współczesnych i historycznych.

Tegoroczna edycja Festiwalu Chopin i jego Europa. Niepodległa. Od Chopina do Paderewskiego wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Będzie to szczególna okazja, aby przybliżyć utwory, które powstały w czasach, kiedy Polska była pod zaborami, a kompozytorzy musieli mieć na uwadze wszechpanującą cenzurę, m.in. Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na tle Preludium A-dur (op. 28 nr 7 Chopina) Zygmunta Noskowskiego, Kwintet smyczkowy F-dur op. 20 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego z tematem Mazurka Dąbrowskiego. Ów Mazurek stanowi temat przewodni Uwertury do opery „Der Pole und sein Kind” niemieckiego kompozytora Alberta Lortzinga, który w ten sposób chciał uczcić Polaków opłakujących upadek powstania listopadowego. Nie zabraknie również utworów wielkiego patrioty, kompozytora i pianisty, Ignacego Jana Paderewskiego, którego nazwisko i twórczość wpisują się w program Festiwalu, a wręcz nadają mu rys.

Premiery na Festiwalu Chopin i jego Europa

Fireworks Agaty Zubel – światowe prawykonanie

„Spojrzenie na 100 lat narodu, tradycji, sukcesów, wyzwań, ale także kultury, kontekstów, myśli, w końcu samej muzyki (!) – może zawierać niekończącą się ekspozycję obserwacji i skojarzeń. (…) Nie uzurpuję sobie prawa, by ta muzyka służyła podsumowaniu albo przestrodze. Chcę za to zakrzyknąć: >>Cieszę się, że żyję wolna tu i teraz!<<”. – Agata Zubel Utwór powstał wiosną tego roku na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w związku z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, jako część międzynarodowego programu „Polska 100” oraz Młodzieżowej Orkiestry Unii Europekskiej w ramach projektu „2018 European Year of Cultural Heritage”.

Halka Stanisława Moniuszki

Ta czteroaktowa opera do libretta Włodzimierza Wolskiego zostanie po raz pierwszy wykonana na instrumentach historycznych, w autorskiej włoskiej wersji językowej. Na przełomie XIX i XX wieku Halka była wystawiana w języku polskim, rosyjskim, czy słoweńskim. W 1899 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu Opera została wykonana we włoskiej wersji językowej, do czego przyczyniła się Salomea Kruszelnicka – ukraińska diva, która tryumfowała w roku tytułowej Halki.

Symfonia C-dur „Roma” Georgesa Bizeta – pierwsze wykonanie w Warszawie

Światową sławę Bizet zyskał jako twórca oper. Symfonię pisał około 11 lat, dokonując wielu poprawek i nigdy nie doprowadzając do wersji ostatecznej. Całość dzieła zabrzmiała po raz pierwszy już po śmierci kompozytora, w 1875 roku. Inspiracją do skomponowania Symfonii „Roma” był pobyt kompozytora w Italii, w ramach stypendium „Grand Prix de Rome”. I tak powstał utwór symfoniczny, którego poszczególne części miały nawiązywać do różnych miast włoskich. W rezultacie powstała rzecz niezwykle interesująca, w której można usłyszeć nawiązania do Wagnera, czy fragmenty o wyrazistej, „operowej” dramaturgii.

VOD

Informacje kulturalne, 31.12.2023

Informacje kulturalne, 30.12.2023


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE