Blisko 50 koncertów, ponad 240 utworów, 91 artystów, 18 zespołów i to wszystko w zaledwie 23 dni. Ruszył 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa. Zaprezentowana będzie polska i zagraniczna kameralistyka oraz muzyka symfoniczna w znakomitych interpretacjach na instrumentach współczesnych i historycznych.
Tegoroczna edycja Festiwalu Chopin i jego Europa. Niepodległa. Od Chopina do Paderewskiego wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Będzie to szczególna okazja, aby przybliżyć utwory, które powstały w czasach, kiedy Polska była pod zaborami, a kompozytorzy musieli mieć na uwadze wszechpanującą cenzurę, m.in. Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na tle Preludium A-dur (op. 28 nr 7 Chopina) Zygmunta Noskowskiego, Kwintet smyczkowy F-dur op. 20 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego z tematem Mazurka Dąbrowskiego. Ów Mazurek stanowi temat przewodni Uwertury do opery „Der Pole und sein Kind” niemieckiego kompozytora Alberta Lortzinga, który w ten sposób chciał uczcić Polaków opłakujących upadek powstania listopadowego. Nie zabraknie również utworów wielkiego patrioty, kompozytora i pianisty, Ignacego Jana Paderewskiego, którego nazwisko
i twórczość wpisują się w program Festiwalu, a wręcz nadają mu rys.
Premiery na Festiwalu Chopin i jego Europa
Fireworks Agaty Zubel – światowe prawykonanie
„Spojrzenie na 100 lat narodu, tradycji, sukcesów, wyzwań, ale także kultury, kontekstów, myśli, w końcu samej muzyki (!) – może zawierać niekończącą się ekspozycję obserwacji
i skojarzeń. (…) Nie uzurpuję sobie prawa, by ta muzyka służyła podsumowaniu albo przestrodze. Chcę za to zakrzyknąć: >>Cieszę się, że żyję wolna tu i teraz!<<”. – Agata Zubel
Utwór powstał wiosną tego roku na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza
w związku z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, jako część międzynarodowego programu „Polska 100” oraz Młodzieżowej Orkiestry Unii Europekskiej
w ramach projektu „2018 European Year of Cultural Heritage”.
Halka Stanisława Moniuszki
Ta czteroaktowa opera do libretta Włodzimierza Wolskiego zostanie po raz pierwszy wykonana na instrumentach historycznych, w autorskiej włoskiej wersji językowej.
Na przełomie XIX i XX wieku Halka była wystawiana w języku polskim, rosyjskim, czy słoweńskim. W 1899 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu Opera została wykonana we włoskiej wersji językowej, do czego przyczyniła się Salomea Kruszelnicka – ukraińska diva, która tryumfowała w roku tytułowej Halki.
Symfonia C-dur „Roma” Georgesa Bizeta – pierwsze wykonanie w Warszawie
Światową sławę Bizet zyskał jako twórca oper. Symfonię pisał około 11 lat, dokonując wielu poprawek i nigdy nie doprowadzając do wersji ostatecznej. Całość dzieła zabrzmiała po raz pierwszy już po śmierci kompozytora, w 1875 roku. Inspiracją do skomponowania Symfonii „Roma” był pobyt kompozytora w Italii, w ramach stypendium „Grand Prix de Rome”. I tak powstał utwór symfoniczny, którego poszczególne części miały nawiązywać do różnych miast włoskich. W rezultacie powstała rzecz niezwykle interesująca, w której można usłyszeć nawiązania do Wagnera, czy fragmenty o wyrazistej, „operowej” dramaturgii.