11-piec-smakow

11. Pięć Smaków

Wielkie powroty: nowe filmy ulubionych twórców pięciosmakowej publiczności.

Na przestrzeni jedenastoletniej już historii Pięciu Smaków pojawiło się wielu autorów, których nowe filmy regularnie pojawiają się w festiwalowym programie. Także w czasie 11. edycji nie mogło zabraknąć nowych produkcji reżyserów i reżyserek, darzonych przez widzów festiwalu szczególnym uznaniem. Poniżej ujawniamy tytuły trzech z nich.

TOKYO VAMPIRE HOTEL, reż. Sion Sono, Japonia 2017, 142'
Bohater ubiegłorocznej retrospektywy, filmowy anarchista Sion Sono, powraca w zupełnie nowej formie. Wiosną 2017 roku w Japonii miała miejsce premiera dziewięcioodcinkowego serialu, który reżyser przygotował na zamówienie Amazon Prime Japan. Na 11. Pięciu Smakach zaprezentujemy jego specjalną, festiwalową wersję, w której twórca zabierze nas do szalonego świata współczesnych wampirów, w sam środek walki między potężnymi japońskimi i rumuńskimi klanami. Brawurowo opowiadana historia zrealizowana została w Tokio i w rumuńskiej Transylwanii, więc oprócz drapieżnego montażu, hektolitrów sztucznej krwi, wystrzałów, brokatu i kalejdoskopowych obrazów widzowie mogą spodziewać się znajomej, wschodnioeuropejskiej nuty oraz charyzmatycznej Megumi Kagurazaki w roli Elżbiety Batory.

SZEROKIEJ DROGI / GODSPEED, reż. Chung Mong-hong, Tajwan 2016, 111'
Znany festiwalowym widzom z filmów "Czwarty portret" (2010) i "Zagubiona dusza" (2013) Chung Mong-hong jest mistrzem przewrotnej zabawy z konwencjami gatunkowymi, które potrafi rozciągać, przypiekać i zagęszczać niczym mistrz filmowej kuchni molekularnej. Tym razem powraca z nietypowym gangsterskim filmem drogi, w którym smoliście czarny humor staje się kontrapunktem dla brutalnej melancholii. Nieporadny kurier wynajęty przez mafię trafia do samochodu zmęczonego życiem taksówkarza, czego efektem jest kilka intrygujących rozmów o życiu oraz poważne naruszenie spokoju zleceniodawców. Reżyser, będący zarazem operatorem, pokazuje podróż przez Tajwan w hipnotycznych ujęciach, a jego estetyczne wyczucie i precyzja, z jaką buduje napięcie, może nasuwać skojarzenia z kinem Nicolasa Windinga Refna.

PO NITCE DO KŁĘBKA / CLOSE-KNIT, reż. Naoko Ogigami, Japonia 2017, 127'
Jedna z bohaterek retrospektywy "Kino japońskich reżyserek" na 9. Pięciu Smakach, której "Okulary" i "Kot do wynajęcia" szturmem podbiły serca publiczności, powraca ze słodkogorzkim rodzinnym melodramatem. Rezolutna jedenastoletnia Tomo, zaniedbywana przez wiecznie nieobecną mamę, znajduje schronienie u pracującego w księgarni wujka i jego transgenderowej partnerki - pielęgniarki, która otacza dziewczynkę serdeczną opieką. Ogigami z delikatnością i wyczuciem porusza temat trudny dla japońskiego społeczeństwa, jednak jej film jest nie tyle społecznym dramatem, co baśniową, pełną uroku i subtelnych wzruszeń opowieścią o budowaniu więzi, sztuce okazywania troski i wytrwałym pokonywaniu przeciwności.

11. edycja festiwalu odbędzie się w Warszawie w dniach 15-22 listopada.

Organizator: Fundacja Sztuki Arteria

www.piecsmakow.pl

VOD

Informacje kulturalne, 31.12.2023

Informacje kulturalne, 30.12.2023


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE